Friday, June 7, 2013

Today...
I start blogging again... after along long period.
actually... I always do windows blogging... and today I found this two nice blogs... here I share with U all
http://www.wanista.com/  and the other one is
http://thetalkingparrott.blogspot.com/?expref=next-blog

the first one contains many secrets of diets....... suits to me.... I think...
lets see what can we share together. If u don't understand, translate it to Malay because I'm a Malaysian People.... speking Malay.

Hari pertama
  • Anda boleh makan semua jenis buah-buahan kecuali pisang.
  • Untuk minuman, pilihlah yang sihat dan semula jadi (elakkan minuman bergas dan manis).
  • Jus tembikai merupakan minum yang mempunyai kalori paling rendah. Jadi, ia sangatlah digalakkan untuk minum. Selain itu, anda disarankan makan sup
  • Pengambilan nasi amat tidak digalakkan kerana nasi mengandungi jumlah karbohidrat yang sangat tinggi dan tidak sesuai untuk orang yang bediet.
Hari kedua
  • Semua jenis sayuran yang baik kecuali kacang pes dan jagung.
  • Anda tidak digalakkan makan kacang panggang dan seumpama dengannya.
  • Makan sehingga kamu sendiri puas dengan rasa sayur itu.
  • Paling disyorkan sayuran berdaun hijau.
  • Menu untuk sebelah malam pula, makan kentang putar dalam hidangan besar.
  • Amaran penting, lupakan mentega dan mayonis. Gantikan dengan sedikit garam dan lada hitam sebagai perasa tambahan.
Hari ketiga
  • Gabungkan makanan hari pertama dan hari kedua
  • Hari ketiga ni anda tak perlu ambil kentang dalam menu diet anda. Gantikan dengan benda lain.
Hari keempat
  • Untuk hari yang keempat, boleh makan pisang dan minum susu rendah lemak. Anda boleh ambil sebanyak mana yang boleh tetapi nasi tetap tidak digalakkan.
  • Sup dibenarkan ( semua jenis sup dibenarkan, tapi lebih elok kalau makan sup sayur je)
  • Ini merupakan hari yang agak berat dan tercabar tapi anda harus kuatkan semangat!
Hari kelima
  • Untuk hari yang kelima, anda bolehlah makan daging (ayam atau ikan sahaja)
  • Makan tomato segar sebanyak 6 biji (maksima)
  • Sup sayur dibenarkan (kurang lemak)
Hari keenam
  • Anda dibenarkan untuk makan stik. Segala jenis stik dibenarkan (yang halal je lah ye)
  • Sayur berdaun disarankan dalam menu.
  • Brokoli juga sangat digalakkan kerana ianya dapat mencegah kanser.
  • Anda dibenarkan untuk mengambil sup.
Hari ketujuh
  • Berita gembira untuk anda kerana anda dibenarkan untuk makan nasi TETAPI hanya beras perang dibenarkan.
  • Lengkapkan hidangan anda dengan jus buah segar tanpa gula tambahan.
  • Sup sayur, sup kentang, sup ayam boleh disertakan sekali dalam hidangan anda.
Kalau anda berjaya lakukannya untuk tujuh hari, mungkin anda dah hilang beberapa kg. Langkah pertama dah lepas, anda bolehlah cuba untuk sebulan pula. Yang penting ialah niat, semangat dan disiplin. Kalau semua itu tidak ada, anda diet macam mana pun tetap tak akan berhasil.
Kuatkan semangat, selamat mencuba dan semoga berjaya!

Saturday, October 20, 2012


kek chiffon pandan
 Bahan A
* 6 biji kuning telur                           * 2/3 cawan minyak Mazola
* 2/3 cawan santan pekat                    * ½ sudu kecil garam
 * 1 cawan gula pasir                              * pewarna hijau dan perisa pandan
 * 1 1/2 cawan tepung gandum                *diayak
* 2 sudu kecil baking powde                  * diayak

 Bahan B
 * 6 biji putih telur      * 1/2 cawan gula pasir                * 1 sudu kecil cream of tar tar
 Cara-cara

 Bahan (A): Masukkan kuning telur, garam dan gula.
Kacau. ( tak perlu kembang, sebati je dah cukup) Masukkan pewarna hijau, minyak & santan dan kacau lagi
. Masukkan tepung( yg telah diayak bersama baking powder) gaul sebati dan ketepikan dahulu.
Bahan (B): Pukul putih telur sehingga menjadi berbuih.
Kemudian masukkan gula.Pukul lagi hingga kembang.
Masukkan cream of tar tar.
 Pukul lagi hingga betul2 kembang, jika diterbalikkan adunan tak jatuh
 Last sekali, masukkan bahan B ke dalam bahan A sedikit demi sedikit....guna spatula sahaja, cara kaedah kaup balik.
Tuang adunan ke dalam periuk lubang...tak perlu di lenser. Setelah siap, hentakkan beberapa kali dan bakar selama 45-50 minit 175c Setelah masak, angkat kek dan terus terbalikkan di redai kek sehingga sejuk. Setelah sejuk, bolehlah di potong dan hidangkan.

Tuesday, May 29, 2012

Jom belajar bisnes


Jom gi seminar Jootawan, walaupun tak jadi jootawan tapi boleh la belajar macamana diorang ni buat duit melalui internet. Untuk maklumat lanjut sila klik laman web di bawah : www.seminar.jootawan.com

Saturday, April 14, 2012

Bisnes Online Baru Akan Tiba Tak Lama Lagi.. TUNGGU!

Nanti sy akan update Bisnes sy yang akan tiba.. Diharapkan anda akan memberikan balasan yang positif akan bisnes online nanti!

Update3.. yeah! :)

Punya lama tidak guna blog nie jadi saya buat keputusan nak update hari ini! > Sedar tak sedar skrg ni dah masuk tahun 2012 dah, Sekarang dah bulan April< Skrg nie citer Boboiboy kat tv3 dah habis series nya.. rindu pulak kat Mak Cik Probe hehe..

Saturday, October 1, 2011

dah lama tak update blog

Hari ni baru nak mula balik. Sebabnya mgk tak lama lagi saya dah tak kerja jaga baby lagi....so, trylah berjinak2 dengan dunia blog ni....

Saturday, February 26, 2011

nasyid kanak-kanak



Jom bernasyid.

ADHD - Pengenalan

Copy dari : http://pendidikankhassmkjabi.blogspot.com/2010/01/hiperaktif-adhd.html

Hiperaktif (ADHD)

Pendahuluan

ADHD adalah satu kecelaruan tingkah laku yang biasa terjadi di kalangan kanak-kanak. Ia melibatkan 3 jenis kepayahan :

* Kurang tumpuan
* Hiperaktif
* Menurut kata hati (Impulsiviti)


Satu kajian ke atas kanak-kanak Malaysia berumur di antara 5 – 15 tahun menunjukkan seramai 4.3% mempunyai ciri-ciri ADHD. Kebanyakkannya dihidapi oleh kanak-kanak lelaki.
Tiada punca utama di temui walaupun faktor genetik dan ketidakseimbangan bahan kimia di dalam otak mungkin menyumbang kepada terjadinya masalah ini.
[Atas]
Tanda & gejala

Seorang kanak-kanak dikatakan mempunyai masalah ADHD sekiranya dia mempunyai lebih dari 6 gejala dari kategori A dan/atau kategori B.

A. Kurang tumpuan

Kanak-kanak sentiasa :

* Melakukan banyak kesilapan di dalam kerja sekolah.
* Mempunyai masalah untuk mengatur aktiviti-aktivitinya
* Sering kehilangan barang di rumah dan di sekolah
* Tidak dapat menyelesaikan tugasnya
* Tidak memberi perhatian kepada orang yang sedang bercakap dengannya
* Tidak berupaya mematuhi arahan
* Mengelakkan aktiviti yang memerlukan konsentrasi dan fikiran
* Mudah hilang perhatian
* Pelupa


B. Hyperaktif

Kanak-kanak sering :

* Menggoyang-goyangkan tangan dan kakinya serta mengeliat dan resah di tempat duduknya
* Meninggalkan kerusinya di kelas walaupun sepatutnya ia duduk di situ
* Berlari-lari dan memanjat-manjat dengan berlebihan (lebih dari kanak-kanak biasa)
* Bising waktu bermain
* Sentiasa bergerak ke sana ke mari (tidak duduk diam)
* Banyak bercakap


C. Menurut kata hati (Impulsiviti)

Kanak-kanak akan :

* Menjawab dengan spontan walaupun soalan yang diajukan belum habis
* Tidak sabar menunggu giliran
* Sering mengganggu rakan lain semasa mereka bercakap atau bermain
* Tambahan :
o Gejala gejala dapat dikesan sebelum kanak-kanak berumur 7 tahun
o Gejala gejala mestilah telah melebihi tempoh 6 bulan
o Perubahan ini berlaku lebih dari satu tempat atau keadaan seperti di sekolah, rumah, tempat awam
o Perubahan kelakuan tidak setaraf dengan umur kanak-kanak itu
o Tidak ada masalah tumbesaran atau kesihatan
o Perubahan perlakuan menimbulkan masalah kepada kanak-kanak itu di sekolah, dengan rakan rakan dan kehidupan hariannya

Sekiranya anak anda memenuhi kriteria seperti di atas, sila mendapat bantuan profesional dengan segera.
[Atas]
Komplikasi

* ADHD biasanya wujud bersama Gejala Tentangan dan Bantahan (Oppositional Defiant Disorder) di mana kanak-kanak itu berkelakuan degil, keras kepala, pemarah dan pembangkang.
* Masalah harga diri boleh berlaku kerana kesusahan di sekolah, rumah dan rakan rakan.
* Masalah pembelajaran adalah biasa terjadi kerana kanak-kanak ini tidak dapat memberi tumpuan pada pelajaran di sekolah.

[Atas]
Rawatan

Ubat ubatan boleh menurunkan kadar hyperaktiviti kanak-kanak ini dan membantu mereka untuk belajar dengan lebih baik. Ubat untuk ADHD yang digunakan dalam jangkamasa panjang adalah diketahui selamat untuk digunakan. Ianya disarankan untuk kanak-kanak berusia 6 tahun. Ubat yang biasa digunakan ialah Methylphenidate (Ritalin). Kesan sampingan yang biasa berlaku ialah hilang selera makan, hilang berat badan dan gangguan tidur.Pengambilan ubat perlu mendapat nasihat dari pegawai perubatan dan kesan sampingannya perlu dipantau.
[Atas]
Pemulihan

Intervensi tingkah laku

Ada beberapa teknik yang boleh diguna pakai oleh ibu bapa di rumah dan mungkin boleh berbincang dengan guru-guru untuk dipraktikkan di sekolah :

* Berikan arahan satu persatu dengan jelas dan pastikan bahawa kanak-kanak tersebut memberi perhatian dan memahaminya.
* Beri pujian sekiranya mereka membuat sesuatu dengan baik. Cara ini akan menaikkan rasa harga dirinya. Berikan pujian dengan spesifik/tepat, contoh: tunjukkan anda berasa gembira kerana mereka telah menyimpan permainan di tempat yang betul.
* Wujudkan satu sistem memberi hadiah untuk menggalakkan kelakuan yang baik. Carta Bintang (hyperlink) adalah satu cara yang bagus untuk membantu kanak- kanak berkelakuan dengan lebih baik.
* Kekalkan kebiasaan aktiviti harian supaya kanak-kanak dapat menjangka apa yang berlaku setiap hari.
* Bantu kanak-kanak mengatur aktiviti harian mereka dengan menyediakan senarai semak untuk memastikan tugasnya disempurnakan.
* Galakkan anak-anak untuk mengawal kata hatinya, umpamanya berfikir dulu sebelum mengeluarkan kata-kata.
* Bina semangat dan kelebihan yang ada pada kanak-kanak itu dan jangan menitik beratkan pada kelemahannya sahaja.
* Tempatkan kedudukan kanak-kanak di bahagian barisan hadapan kelas.
* Minta bantuan guru untuk mencatitkan kerja kerja sekolah di dalam buku khas yang mana kanak-kanak ini boleh menunjukkannya kepada anda semasa di rumah nanti.
Posted by Puteri at Friday, January 08, 2010

Monday, May 31, 2010

Boikot Israel & Amerika – Senarai Barangan & Produk Israel & Amerika


Berikut adalah senarai Syarikat dan produk mereka serta sumbangan mereka ke rejim Zionis dan Amerika:
Layari lama web ini.
www.hendrastar.wordpress.com

Konvoi bantuan kemanusiaan diserang.

Ahad 30 Mei 2010. Dalam perjalanan ke K Klawang, satu msj diterima dari kapal ...........
"Pls fwd msj ini kpd srmi kwn yg ada...! dr ketua misi LL4G - Msia Tn. Hj Noor Azman :
Kami skrg b'ada d perairan Gaza, dlam jam 4.30 ptg (waktu msia) .
Kami akan berdepan dgn kapal Israel.Pasukan konvoi LL4G Msia dan Indonesia diberi amanah utk menjaga keselamatan kapal konvoi. Di jangkakan komando Israel akan turun ke kapal mel. helikopter dan cuba merampas kapal konvoi tersbt. Mohon doa dan solat hajat semua muslim. Takbir. " Emel ini tiba pada pukul +- jam 2.00pm.

Kebetulan h/p saya rosak dari ari Khamis lagi. Kalau tak saya ttu akan forward kpd kwn2. Ini telefon abg. Duit tinggal 90sen . Menyesal nye saya tak forwardkan. Tapi tindakan saya masa tu hanyalah meminta semua anak-anak membacakan al Fatihah untuk keselamatan seisi kapal tersebut. Saya kata....." Eh, ini macam Israel nak serang konvoi yg hantar bantuan ke Gaza ari tu. Kita tak leh wat ape2 so kita berdoa sajalah.

Ya Allah, musnahkan Israel yang jahat tu.........
Geramnya saya.Benci! Benci! Boikot barangan Israel.
Ayuh, rakyat I Malaysia bangkit boikot Barangan Israel yang sombong tu.
Jangan beli Coca cola.........tengok slaid macamana ulat/cacing pun keluar dari persembunyiannya bila dicurahkan coca cola ke atas dagin babi yg baru di beli di pasaraya. Boleh cari di dlm u tube.