Sunday, March 7, 2010

panduan peperiksaan


Cara membaca buku untuk peperiksaan

Apa baca mengantuk? Bosan? Memang kena suka atau minat baru boleh baca? Sebab itu anda kena ada cita-cita dan lihat subjek apa yang jadi syarat masuk universiti itu. Kita baca buku untuk dapat ilmu. Kita dapat ilmu untuk jawab peperiksaan. Kita jawab peperiksaan unutk masuk matrik. Kimta masuk matrik untuk belajar dan boleh masuk universiti. Kita masuk universiti boleh belajar. Kita belajar di universiti untuk guna ilmu itu masa bekerja. Kita bekerja untuk guna ilmu yang kita belajar dan dapat upah atau gaji. Kita dapat gaji boleh hidup dan sara keluarga. Kita sara keluarga sebab tanggunggjawab itu mak dan bapak kita pernah sara kita dan masa ini kita sara hidup mereka pula.
Dapat? Kita juga tidak lupa ilmu agama sebab kita hidup untuk akhirat. Kita cari duit untuk kita hidup supaya boleh beribadat dengan senang. Nak sedekah duit pun senang apabila ada duit. Kita boleh bantu orang lain yang susah dengan duit kita yang banyak. Secara tidak langsung, amal kita ini menempah tiket ke syurga dengan memajukan ekonomi negara. Orang nak guna kepakaran kita nak merawat pesakit, bina rumah dan lain-lain supaya semua orang dapat hidup aman.Tak ada kes mencuri sebab tak ada duit. Tak ada kes rasuah sebab kita memang dari dulu sudah belajar bahaya rasuah. Tak ada lagi buang masa lumba motosikal haram dan ragut.  Kalau nak kerja meragut baik dari kecil duduk di kandang lembu belajar meragut rumput utuk hidup. Majukan negara kita sebab ramai lagi negara lain yang maju sebab mereka rajin, mungkin rajin meniru.
Jadi, apabila membaca ingat macam-macam yang berfaedah. Kalau tak boleh, buka sekejap lagu. Kalau tak boleh, tengok televisyen sekejap. Selalu kita dengar kawan kita tak baca buku dan kita pun rasa malas nak baca buku. Apa kata anda ajak kawan anda baca buku dan kawan anda ajak kawan dia yang lain baca buku sampai tak ada seorang pun yang terlepas. Oleh itu, kempen membaca buku komik selepas membaca buku sekolah adalah digalakkan.
Kalau baca, cuba tulis apa yang dibaca. Mesti susah? Ataupun sambil baca sambil tulis. Lepas tu buang. Kemudian tulis yang lain. Ataupun ambil mikrofon dan baca kuat-kuat.Tak perlu mikrofon pun tak apa. Selalu dengar orang kata baca buku dekat peperiksaan mudah ingat. Kalau baca awal-awal cepat lupa. Baca buku dekat peperiksaan buat serabut kepala saja. Kalau orang kata baca buku dekat peperiksaan mudah ingat, cuba tanya berapa keputusan yang dia dapat. Dia kata mudah ingat sebab dia baca dan jawab peperiksaan. Apabila dia baca buku awal, dia tak buat latihan. Sebab itu dia kata tak ingat. Tapi, berapa sangat yang boleh ingat masa dekat-dekat peperiksaan.Kalau anda baca buku 1 minggu sebelum peperiksaan dan dapat markah 10. Kalau baca dua minggu sebelum peperiksaan mungkin dapat 20. Kalau 3 minggu mungkin 30 markah. Kalau 4 minggu mungkin 40. Kalau 5 minggu mungkin 50. Kalau 6 minggu mungkin 60. Kalau 7 minggu mungkin 70 markah. Kalau 8 minggu mungkin 80 markah!
Jadi, anda hendak baca seminggu sebelum peperiksaan dan dapat 10 markah atau baca 8 minggu sebelum peperiksaan dan dapat 80 markah.Bunyi macam senang, tetapi itulah yang betulnya. Mungkin ini untuk satu subjek. Tetapi mungkin juga untuk semua subjek. Yang penting jangan baca nak cepat habis. Nanti anda cepat bosan dan dari bulan satu sampai akhir tahun masih baca bab 1. Baca 1 muka surat untuk satu subjek sehari. Saya ingatkan lagi, kalau anda memang jenis malas membaca, jangan baca buku lebih 1 muka surat untuk setiap subjek sehari!
======================================
Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan
secara percuma dengan syarat ada pautan balik
=================================

peribadi rasulullah

Gereja tulang Orang Islam.
peribadirasulullah.wordpress.com


مقاطعة بارغوي في مدينة سيدليك ، وهي مدينة تتميز بكنيسة أثرية غير
طبيعية
Gereja yang terletak 70 km daripada ibukota Republik Check bekas negara Yugoslavia yang dipenuhi dengan gereja – gereja ganjil
… 
الكنيسة صغيرة عمرها أكثر من 1000 عام يتميز ديكورها والذي
لا يكون من الخشب أو الجبس أو الحجر أو أي مواد طبيعية أو مصنعة ولكن يتكون من عظام المسلمين .
gereja yang berusia melebihi seribu tahun dibina dengan menggunakan tulang-tulang umat Islam tanpa kayu atau batu atau bahan binaan  biasa.
فالقصة بدأت في 1218 عندما قام رئيس الدير الرهبان هنري خلال رحلة الحج إلي الأرض المقدسة في خلال الحروب الصليبية بأحضار عظام المسلمين في بيت المقدس من الذين قتلوا لتزين الكنيسة ليكون له فخر . 
وفي سنة 1318 تم تجديدها بعظام جديدة تقدر ب 30 ألف جثة أحضرت كذلك لهذا الغرض .. 
كما تم تجديدها في سنة 1511 بكمية عظام أخرى .
Pada tahun 1318 pihak gereja telah berjaya mengumpul 30 ribu tulang umat Islam untuk dijadikan binaan dinding.
وقام النحات في سنة 1870 من دوق شوزنبرك لأعادة ديكور الكنيسة بعظام 
40000 جثة ليكون أكثر جمالا ورونقا ..
pada tahun 1870 jumlah tulang umat Islam telah melebihi 40 ribu untuk menyempurnakan binaan gereja tersebut.
وهي الأن من أشهر الكنائس العالم ليس لقدمها ولكن لزينتها بعظام المسلمين فيها وشاهد علي حقيقة الاجرام الذي 
يقومون به والذي يسمونه ( الأرهاب )
Lihatlah tulang dan tengkorak umat Islam yang menghiasi setiap sudut gereja tersebut.
اتركم مع الصور

Semoga Allah SWT mencucuri rahmat dan Inayah kepada semua umat Islam yang syahid di bumi Bosnia.

http://peribadirasulullah.wordpress.com/

http://peribadirasulullah.wordpress.com/

Khas untuk orang yang nak cari kebenaran dalam agama islam.
Klik kat atas.

Tragedi


Artikel cedok dari www.ehoza.com

Nominated Icon Tragedi Tanjong Kupang terus diingati


Isnin 4 Disember 1977 adalah tarikh yang paling mendukacitakan dalam sejarah Penerbangan Malaysia (MAS) apabila salah sebuah pesawat miliknya terhempas dan mengorbankan banyak nyawa termasuk orang kenamaan.

Penerbangan MH653 yang membawa seramai 93 penumpang bersama tujuh krew penerbangan telah meletup dan terhempas di sebuah kawasan paya bakau dekat Kampung Ladang, Tanjong Kupang, Gelang Patah, Johor.

Rangka pesawat itu berkecai dan terbakar hingga meranapkan muka bumi seluas kira-kira dua kilometer persegi dari titik hentamannya.

Peristiwa yang berlaku 33 tahun lalu itu juga meninggalkan memori hitam kepada sejarah negara apabila ia turut mengorbankan Duta Cuba ke Malaysia yang pertama, Mario Garcia Inchaustegui dan isterinya, Gladys yang dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur selepas menghadiri seminar di Pulau Pinang.

Berdasarkan kisah yang dinyatakan kepada umum, pada pukul 7.21 malam hari kejadian, pesawat Boeing 737 yang dikendalikan Kapten G.K. Ganjoor dan pembantunya, Kamarulzaman Jalil itu sedang dalam perjalanan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Pulau Pinang menuju ke Lapangan Terbang Subang.

Sebelum sempat melakukan pendaratan di Lapangan Terbang Subang, Ganjoor sempat memberitahu menara kawalan mengenai kehadiran pengganas di dalam pesawat yang sedang dikendalikannya.

Selepas mengetahui perkara tersebut, pihak berkuasa Lapangan Terbang Subang segera mengosongkan laluan 33 bagi membolehkan pesawat Boeing 737 kendalian Ganjoor dan Kamarulzaman mendarat dengan selamat.

Bagaimanapun, pesawat tersebut tidak sempat untuk melakukan pendaratan di lapangan terbang itu, sebaliknya Ganjoor bertindak terbang semula ke awan dan memberitahu menara kawalan yang dia diarahkan oleh pengganas untuk menuju ke Singapura.

Kira-kira pukul 8.15 malam, pesawat yang membawa 93 penumpang bersama tujuh krew penerbangan itu hilang dari radar menara kawalan dan terhempas di sebuah kawasan hutan paya bakau di Tanjong Kupang, Gelang Patah.



Info Tragedi

Pesawat: Penerbangan Malaysia MH 653
Dari: Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang
Destinasi: Lapangan Terbang Antarabangsa Subang
Penumpang: 93 + (7krew)
Kematian: 100 orang
Jenis Pesawat: Boieng 737-2H6
Tarikh: 4 December 1977



Selain mengorbankan Mario Garcia dan usahawan Jepun, Tomio Gotto, tragedi pesawat MH653 itu turut meragut nyawa Menteri Pertanian, Datuk Seri Ali Ahmad; Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya, Tan Sri Mahfuz Khalid; Pengarah Kerja Raya Bahagian Tentera, Datuk Khalid Mohamad; Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Perikanan, Abu Bakar Othman Merican serta dua pegawai Bank Dunia, O.D. Hoerr dan S.A. Naime. 


Tempat tragedi pesawat MH653 itu adalah sebahagian daripada kawasan paya seluas 800 hektar milik kerajaan yang kini diletakkan di bawah jagaan Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) secara konsesi dan dirizabkan sebagai zon bebas aktiviti manusia.


Paya yang hangus dan menjadi saksi kepada 100 jiwa yang terkorban itu kini hanyalah hamparan muka bumi yang mirip hutan sekunder.


------------------------------------------------------------


Kejadian aneh selepas kapal terbang terhempas

HAMPIR 30 tahun kejadian berlaku, namun sehingga kini masih menjadi igauan dan ingatan penduduk sekitar Kampung Ladang, Gelang Patah, Johor Bahru, kawasan kapal terbang MH 653 milik Penerbangan Malaysia (MAS) terhempas dan mengorbankan 93 penumpang dan tujuh anak kapal pada 4 Disember 1977.

Sehingga kini, punca nahas itu tidak diketahui, walaupun MAS mengesahkan ia dirampas. Menurut laporan, pesawat itu dirampas sebaik saja berlepas dari Pulau Pinang dan cuba mendarat di Lapangan Terbang Subang, tetapi terpaksa meneruskan penerbangan ke Singapura sebelum terhempas.

Bagaimanapun, kejadian itu terus mewujudkan pelbagai andaian, cerita dan kenangan. Pelbagai cerita aneh turut diceritakan pelbagai pihak selepas kejadian itu.


Click this bar to view the full image.

Antaranya, kisah seorang pemandu teksi mengambil penumpang wanita muda bersama seorang anak kecil di kampung itu, tidak jauh dari kawasan kemalangan. Penumpang berkenaan meminta dihantar ke Jalan Kebun Teh iaitu tanah perkuburan khas bagi menempatkan mangsa tragedi.

Apabila sampai di situ, wanita itu meminta keluar sebentar untuk menziarah makam dengan menumpangkan anak kecilnya di tempat duduk hadapan teksi.

Bagaimanapun, sebaik berpaling melihat wanita itu berjalan ke arah makam, anak kecil di sebelah tempat duduknya bertukar menjadi batu nisan dan wanita itu turut ghaib.

Sehingga kini, tidak ada pokok termasuk pokok bakau dapat hidup di kawasan kapal terbang terhempas itu.

Ketua Kampung Ladang, Tanjung Kupang, Abu Bakar Mohd Ali (gambar), 58, berkata beliau masih teringat kira-kira lima hari selepas kejadian, dia menerima kedatangan seorang pelanggan, seorang anggota polis hutan yang membeli barangan keperluan di kedai runcitnya.

Beliau berkata, ketika itu, dia perasan, wang yang digunakan untuk membeli barangan adalah wang kertas RM5 yang banyak ditemui di lokasi kemalangan serta berbau darah.

"Saya mengesyaki wang berkenaan milik mangsa yang terbabit dalam nahas itu. Saya mencium wang berkenaan untuk memastikannya selepas pelanggan berkenaan meninggalkan kedai dan saya yakin ia berbau darah," katanya.

Abu Bakar berkata, berikutan kejadian itu, dia menjadi gelisah dan tidak dapat tidur semalaman.

“Bagaimanapun apa yang menakutkan ialah bayangan lembaga hitam mengganggunya sehingga dia berasa seolah-olah ada benda berat menindih badannya.



"Saya tidak dapat melihat dengan jelas lembaga hitam itu sama ada lelaki atau perempuan. Bagaimanapun, saya percaya ia disebabkan saya menerima wang milik mangsa kemalangan berkenaan.

"Kejadian itu menyebabkan saya menjadi seperti tidak tentu arah dan sentiasa terperanjat hampir seminggu," katanya.

Seorang nelayan, Sulaiman Othman, 58, berkata kawasan nahas berkenaan berhampiran sebuah pangkalan nelayan.

Katanya, dia sering berulang-alik di kawasan itu termasuk pada hari kejadian apabila turun ke laut untuk menangguk udang kira-kira jam 7.30 malam bersama dua lagi rakan.

"Kira-kira jam 8.45 malam, kami terdengar bunyi bising. Pada mulanya, kami ingat bunyi kapal terbang Singapura menjalani latihan. Bagaimanapun, bunyinya pelik dan berdesing seperti wisel.

"Tidak berapa lama kemudian, kami melihat sebuah pesawat terbang rendah dan terdengar bunyi dentuman sebelum satu letupan kuat dan api menjulang beberapa puluh meter ke udara," katanya.

Sulaiman berkata, kejadian itu menyebabkan pelbagai dokumen dan barangan turut tercampak ke laut.

“Saya amat terkejut dan bersama seorang rakan kembali ke darat untuk melihat apa yang terjadi. Saya dapati pelbagai barangan bersepah berhampiran tempat kejadian seperti pakaian, makanan, kertas dan sebagainya.

"Kami juga melihat satu daripada sayap kapal terbang berkenaan tercacak pada benteng manakala tayar di kawasan bakau. Selain itu, banyak wang kertas RM5 turut ditemui bertaburan di atas tanah serta perut manusia.

"Semua mayat sudah hancur dan tidak lagi kelihatan bentuk. Apa yang kami dapat lihat ketika itu hanya gumpalan daging saja," katanya.

Beliau yang dipercayai penduduk kampung pertama sampai di tempat kejadian mendakwa menemui ikan kurau kering masih elok di dalam sebuah bakul yang biasa dibawa masyarakat Cina pada masa itu.

Katanya, tidak lama kemudian, satu helikopter dari Singapura sampai di tempat kejadian dan mula menyuluh ke tempat kejadian.

"Mereka juga mengikuti pergerakan kami di lokasi berkenaan untuk tempoh beberapa minit menyebabkan kami meninggalkan lokasi berkenaan.

"Mungkin mereka menyangka kami antara mangsa terselamat dalam nahas berkenaan," katanya yang mendakwa tidak lama kemudian berpuluh-puluh ambulans dan jentera bomba datang ke tempat kejadian untuk membantu mangsa nahas.

Sulaiman berkata, tiga hari selepas kejadian, dia memasuki kawasan tragedi dan cuba mengambil sebelah kasut kulit yang ditemui di tempat kemalangan berkenaan.

“Saya sungguh terkejut apabila mendapati ada kaki manusia di dalam kasut berkenaan. Saya juga ada mendengar cerita seorang penduduk kampung mengambil kasut di kawasan kemalangan tetapi terpaksa memulangkan semula apabila tidak dapat tidur," katanya.



Awards Showcase

TERGEMPAR..........MESTI BACA.

ANDA TAHU APA YANG BAKAL DAN SEDANG BERLAKU DALAM NEGARA KITA SEKARANG?
              AMBIL LAH TAHU SIKIT....
               NANTI TAK MENYESAL..........ANA MEMANG TAKUT DGN SEGALA YG BERLAKU      
SEKARANG..............NAK TAHU APA?
KLIK SINI DAN SEDARLAH WAHAI SAUDARAKU SEKELIAN.............www.kuliyah.net


...FORUM : BUJET 2010 KESAN KEPADA RAKYAT User Rating: / 18 FORUM : BUJET 2010 KESAN KEPADA RAKYAT LOKASI : GELONG BILAL TARIKH: 7 MAC 2010 | 9.00PM AHLI PANEL: 1- YB SAIFUDDIN NASUTION 2- YB DR SYED AZMAN SYED AHMAD 3- USTAZ AZHAR IDRUS